Hvad er søvnbriller?

Du har måske hørt om søvnbriller. Det er et ret nyt fænomen, men flere og flere bruger det. Så hvad er det? Hvordan virker de? Og hvem kan have gavn af dem?

 

Søvnbriller: Bedre søvn på en naturlig måde

Kært barn har mange navne. Søvnbriller nævnes tit med andre begreber som blue light briller, filterbriller, computerbriller, skærmbriller og briller mod blåt lys. Der er dog afgørende forskelle. Alle disse briller har det til fælles, at de blokerer for det blå lys fra skærme i større eller mindre grad. Søvnbriller er de eneste, der blokerer for 100 % af det blå lys. Søvnbriller er nemlig udstyret med et særligt filter, som frasorterer alle de blå stråler af lys, der kommer fra skærme og displays som for eksempel tv, computer og mobil.

 

Betyder det så, at man ikke kan se blå farver?

Nej, for søvnbriller er nemlig så smarte, at de hovedsagligt fjerner den usynlige del af det blå lys. Denne del af spektret er i øvrigt væsentligt større end den synlige del. Den indeholder blandt andet UV-lys eller ultraviolet lys, som du sikkert har hørt om.

Så siden hovedparten af den synlige del af det blå lys slipper igennem linsen på søvnbriller, kan man altså stadig se de blå farver – måske blot en anelse svagere end normalt.

 

Søvnbriller forveksles ofte med skærmbriller fordi de også bruges til at blokere det usynlige blå lys fra skærme.

 

Hvorfor skal det blå lys frasorteres?

Det er gavnligt at frasortere det usynlige blå lys, fordi det har flere forskellige negative effekter på dig og dine øjne.

Den gene, som de fleste nok døjer med, er søvnforstyrrelser. Mængde af usynligt blåt lys, som kommer gennem dine nethinder, indvirker nemlig mærkbart på kvaliteten af din søvn.

Det er egentlig ikke fordi det blå lys i sig selv er skadeligt. Det er mere et spørgsmål om den mængde, som vi udsætter vores øjne for. Og også tidspunktet.

Mange af os kender sikkert det med at tjekke mobilen eller tabletten i sengen inden vi skal sove. Eller måske når vi er oppe om natten for at tisse. Dette er tidspunkter, hvor et par søvnbriller ville være rigtig gavnlige.

Blå lys findes overalt i naturen. Det kommer nemlig fra solen. Og det er kun naturligt, at vi får en god portion af det hver dag. Det fortæller blandt andet vores system, hvornår vi skal være friske og hvornår vi skal gøre os klar til at hvile og sove.

Problemet opstår, når vi udsættes for timevis af blå lys fra skærme efter solnedgang. Især i vinterhalvåret er vores krop ikke nødvendigvis indstillet på at skulle stirre på en skærm indtil klokken 23 om aftenen – for solen er jo gået ned allerede om eftermiddagen.

På den måde sender man altså forvirrende signaler til hjernen ved at udsætte sine nethinder for blåt lys på et tidspunkt, hvor det egentlig ikke er naturligt.

Her er en undersøgelse helt tilbage fra 2006, hvor man allerede dengang kunne påvise at søvnbriller med særlige blue light blocking filtre kunne forhindre det kraftige lys i at undertrykke produktionen af melatonin, som er det hormon, der skal gøre os trætte.

Det har altså længe været kendt, at for meget blåt lys på de forkerte tidspunkter af døgnet er problematisk for vores søvn. Her er en anden, nyere artikel, som linker blåt lys til søvnløshed og påviser hvordan søvnbriller i 15 testpersoner tydeligt forbedrede søvnen.

 

Hvem har brug for søvnbriller?

Set i lyset af døgnets længde her i Danmark og den mængde af tid, vi bruger foran skærme i dag – hvad end det er tv, tablet, computer eller mobil – er det nok de fleste af os, der kunne have gavn af et par søvnbriller.

Selvom du måske ikke oplever problemer med at falde i søvn om aftenen, eller du føler måske at din søvn er god, selvom du bruger skærm det meste af dagen og ofte tæt på sengetid eller efter solnedgang. Ja, så kan det alligevel sagtens være, at du vil føle dig endnu bedre udhvilet og mere oplagt, hvis du brugte søvnbriller når du sidder foran en skærm.

Mange melder nemlig om øget produktivitet og større overskud, efter de er begyndt at bruge søvnbriller. Effekten kan oftest mærkes med det samme, og den bliver mere udtalt efter den første uges tid.

 

Vi kender nok alle det med at mobilen eller iPad'en lige skal med i seng om aftenen. Men det er ikke særlig gavnligt for øjnene at få blåt lys lige inden sengetid.

 

Andre fordele ved søvnbriller

Forbedret søvn er ikke det eneste, som søvnbriller hjælper på. De skåner også dine øjne, som ellers nemt kan komme på overarbejde, når du sidder mange timer ad gangen bag en skærm.

For eksempel oplever mange digital eye strain (digital syns anstrengelse), fordi skærme har fået så stor en plads i vores liv. Det kan være gener som sviende eller trætte øjne, besvær med at fokusere eller ligefrem hovedpine og nakkesmerter.

Der er altså mange gode grunde til at prøve et par søvnbriller og se, om du ikke mærker en forbedring i din søvn. Eller måske vil du slippe for andre af de ubehagelige gener, som tit følger med, når man sidder meget foran skærmen.

Køb billige og effektfulde søvnbriller

Se vores udvalg af søvnbriller her →

 

Se også