Clubmaster – brillen med øjenbryn er tilbage

Du har garanteret set den i gadebilledet. Clubmaster-brillen er super populær lige nu. Men den har faktisk været på markedet længere end de fleste lige er klar over.

 

 

Opsigtsvækkeren

Clubmaster-stilen så dagens lys helt tilbage i 50’ernes USA. Den vandt lynhurtigt sin plads i modebilledet og udgjorde snart halvdelen af brillemarkedet. Den blev blandt andet gjort populær af kendte personer som menneskerettighedsforkæmperen Malcolm X og den amerikanske præsident Lyndon B Johnson. Men også helt almindelige mennesker tog brillen til sig.

Stilen blev kaldt browline – altså øjenbryn – fordi Clubmasteren har en kraftig øvre kant, som simulerer øjenbryn. Det var egentlig ment som en måde at vække opsigt på, endda at provokere en smule, men looket viste sig at fungere supergodt.

 

Rettighedsforkæmperen Malcolm X er husket som den der især gjorde Clubmaster brillen populær.

 

Faldet i 70'erne

Clubmaster brillen forblev populær gennem 60’erne, men i 70’erne begyndte dens rygte at skifte. Unge mennesker syntes ikke længere, at brillen var noget for dem – faktisk var Clubmaster blevet synonym med midaldrende og ældre mennesker, pæne, kontorfolk med skjorte og slips. Den var ikke længere hip, og andre, smartere modeller vandt frem.

 

Genoplivning i 80’erne

Bruce Willis spillede hovedrollen i 80’er seriens De heldige helte (Moonlighting på amerikansk) og han brugte Clubmaster briller. Det var nok til at gøre stilen interessant igen, og pludselig var brillen tilbage på mode med Ray-Ban som den ledende producent.

I 90’erne skiftede stilen igen, og man tog afstand fra forbrugsræset der havde været i det tidligere årti. Clubmaster brillen fik ry for at være for nørdet og fisefornem. Den var ikke længere for de smarte og modebevidste.

 

Nogle gange skal der kun en enkelt person til at skifte moden: Bruce Willis bragte Clubmaster stilen tilbage da han brugte den i showet De heldige helte.

 

Det nye store comeback

I midten af nullerne kom Clubmaster pludselig på scenen igen. Det var især shows som Mad Men og Heroes, der igen gjorde opmærksom på brillen. Og da den samtidig ramte ind i hipster retrokulturen, som blomstrede op omtrent samtidig, blev Clubmaster sendt til nye højder af popularitet, og den er blevet der lige siden.

 

Brillen, der kom for at blive

Selvom ordet Clubmaster teknisk set ejes af Ray-Ban, så er udtrykket alligevel blevet allemandseje og synonym med den klasssiske browline brille.

Og det er faktisk meget sigende om den populære brille – nemlig, at den tilhører alle. For selvom den har haft skiftende ry igennem tiderne, så har den alligevel aldrig forladt modescenen helt.

Den har altid været dømt til at vende tilbage til toppen før eller siden, netop på grund af dens brede appel. Den kan nemlig bruges af både de nørdede og de stilrene, af de afslappede og de formelle – måske som ingen andre brille har formået.

Derfor er vi overbevist om at Clubmaster brillen er kommet for at blive. Ligesom Wayfarer brillen og pilot brillen er den allerede udødelig gjort som et klassisk ikon inden for briller. Vi er i hvert fald vilde med den, og den er derfor fast inventar her hos BilligBrillen!

Vi har Clubmaster solbriller både med og uden styrke:


Clubmaster solbriller
Se udvalg →


Solbriller med styrke
Se udvalg →

Se også